Ministerul Educației și Cercetării, în parteneriat cu UNICEF, lansează un nou apel de propuneri pentru instituțiile de educație timpurie din țară interesate să deschidă un centru de joc și învățare/centru de resurse în cadrul grădinițelor. Aceste centre vor promova învățarea prin joc, dezvoltarea socio-emoțională a copiilor, incluziunea socială, devenind funcționale din septembrie-octombrie 2024.
Centrele de joc și învățare/de resurse le va permite copiilor să petreacă câteva ore în fiecare zi pentru a-și face noi prieteni, a se juca, a învăța și a-și dezvolta noi abilități, cum ar fi alfabetizarea și noțiunile de calcul, creativitatea, socializarea, curiozitatea și explorarea mediului înconjurător. Activitățile date vor contribui totodată și la incluziunea socială a copiilor, care au cel mai mare nevoie de sprijin.
Noile centre de resurse educaționale sunt destinate să îmbunătățească experiența de învățare a copiilor prin metode interactive și non-formale. Aceste centre vor fi dotate cu mobilier modern și materiale didactice diverse pentru a crea un mediu atractiv și stimulant pentru cei mici.
Dotările unui Centru de Resurse:
- Mobilier și materiale didactice corespunzătoare pentru activități educaționale;
- Cărți și locuri de lectură special amenajate pentru stimularea cognitivă;
- Seturi LEGO și DUPLO pentru dezvoltarea abilităților motorii și creative;
- Kituri educaționale pentru profesori și părinți;
- Circa 70 de titluri de cărți care fac parte din programul de educație socio-emoțională, peste 10 titluri de cărți pentru stimularea cititului, ș.a.
Criterii de selecție:
- Grădiniță de dimensiuni medii;
- Spațiu de aproximativ 40-60 m2 pregătit să găzduiască 15-20 de copii și să aibă posibilitatea de a asigura participarea copiilor vulnerabili din comunitate în activități educaționale non-formale (de preferat să aibă acces și din exterior pentru asigurarea fluxului copiilor neîncadrați în instituții de educație timpurie sau să asigure altă modalitate de acces a copiilor din comunitate la activitățile non-formale în partea a doua a zilei);
- Disponibilitatea de a primi și alți copii din comunitate, în afară de cei înscriși în instituție.
Responsabilitățile instituțiilor de educație timpurie:
- Să dispună de spațiul disponibil în care copiii din grădiniță vor trece programul de învățare socio-emoțională; învățarea prin joc și stimularea cititului în prima parte a zilei;
- Să permită copiilor din comunitate, inclusiv celor vulnerabili sau refugiați, accesul la activități educaționale non-formale în partea a doua a zilei;
- Să identifice/asigure accesul unui psihopedagog/educator în instituție, care va asigura activitățile non-formale în partea a doua a zilei și lucrul cu copiii din instituție la necesitate;
- Să fie deschiși pentru comunicare și colaborare pentru a monitoriza impactul Programului de învățare socio-emoțională, a învățării prin joc precum și altor programe inovatoare;
- Să promoveze împreună cu MEC și UNICEF agenda incluziunii pentru a asigura încadrarea copiilor vulnerabili din comunitate în grădinițe;
- Să fie deschiși pentru implementarea programelor parentale în scopul dezvoltării parteneriatelor cu părinții/îngrijitorii din comunitate pentru a contribui la dezvoltarea optimă a copiilor.
Funcționalitatea centrelor de resurse:
Funcționalitatea centrelor de resurse va fi asigurată de UNICEF și MEC în a doua parte a zilei, pentru a beneficia de aceste servicii cât mai mulți copii din comunitate. Funcționarea centrului de resurse/centrului de învățare și joc în primul an va fi asigurată de UNICEF/MEC.
Beneficii:
- Condiții prielnice: Sala centrului de resurse va fi dotată cu mobilier și materiale didactice corespunzătoare, creând un mediu atractiv și stimulant pentru copii.
- Dezvoltare socială și emoțională: Programul de dezvoltare a abilităților sociale și emoționale va include 3 seturi de 22-24 cărți, kituri educaționale pentru profesori și pentru părinți, de asemenea instruiri dedicate pentru cadrele didactice.
- Învățare prin joc: Seturile LEGO și DUPLO vor transforma învățarea într-o experiență interactivă și distractivă, ajutând la dezvoltarea abilităților motorii și creative ale copiilor.
- Locuri de lectură special amenajate: Cărțile elaborate în cadrul Asociației Internaționale Pas cu Pas (ISSA) vor îmbogăți rafturile de lectură, promovând cititul și stimulând dezvoltarea cognitivă a copiilor într-un mod captivant.
Mod de aplicare:
Pentru a aplica, vă rugăm să completați formularul disponibil aici: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe74AmIE26zWR01CIRumYQaMCVYLZRjdDyBacXUmFfwg-xyNw/viewform?usp=sf_link
Termenul limită pentru aplicare:
Termenul limită de aplicare este 19 septembrie 2024. Deciziile referitor la grădinițele învingătoare vor fi anunțate până la 26 septembrie curent. Proiectele selectate urmează a fi implementate până la finele anului școlar 2025.
Lista instituțiilor învingătoare în primul apel de propuneri poate fi găsită aici.
Background:
De la începutul războiului din Ucraina în februarie 2022, UNICEF, în colaborare cu Guvernul Republicii Moldova, alți parteneri non-guvernamentali și cu suportul financiar al Fundației LEGO, a înființat 36 centre de joacă și învățare în cadrul grădinițelor și centrelor comunitare din toate regiunile țării. Ministerul Educației și Cercetării și UNICEF și-a propus să extindă numărul de centre de joacă și învățare din țară și să promoveze incluziunea copiilor în instituțiile de educație timpurie, precum și să crească abilitățile socio-emoționale ale copiilor din Moldova.