CERERE DE EXPRIMARE A INTERESULUI
Republica Moldova
Denumirea proiectului: „Îmbunătățirea Calității Educației” (EQIP)
Nr Acord de finanțare/ Împrumutul Nr. 9563-MD/GCFF TF Nr. TF0C1762
Nr. Referinţă: MD-NORLD-446774-CS-CQS
Servicii de Consultanță pentru
Elaborarea documentației de proiect și deviz pentru renovarea Liceului Teoretic „Mihai Eminescu” din municipiul Cahul
Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a primit finanțare de la Banca Mondială pentru costurile Proiectului de Îmbunătățirea Calității Educației (EQIP) și intenționează să utilizeze o parte din fonduri pentru îmbunătățirea calității mediilor de învățare, inclusiv de infrastructură în perioada 2023-2029.
Lucrările de reabilitare vor fi efectuate în 15 licee din centrele raionale, care vor servi drept exemple de excelență în calitatea educației.
Oficiul Național pentru Dezvoltare Regională și Locală (ONDRL) este responsabil pentru renovarea și construirea instituțiilor educaționale în cadrul EQIP.
Prin urmare, Clientul solicită serviciile unei firme de consultanță în proiectare (Consultanți) pentru elaborarea documentației tehnice de proiect și de deviz în baza conceptului de școală-model[1] și ghidului de aplicare[2] al Ministerului Educației și Cercetării (MEC) pentru îmbunătățirea mediului de învățare din cadrul Liceului Teoretic „Mihai Eminescu” din str. Constantin Negruzzi nr. 143, municipiul Cahul.
Proiectul renovărilor este orientat spre atingerea următoarelor obiective în baza ghidului de implementare a conceptului de școală-model după cum urmează:
- Modernizarea spațiilor educaționale și a infrastructurii pentru îmbunătățirii condițiilor de studiu ce vor servi drept exemplu de excelență a calității în educație.
- Modernizarea multifuncțională a sălii festive.
- Modificarea cantinei în scopul separării elevilor din ciclul primar și cel secundar.
- Obținerea unui centru multifuncțional sportiv pentru îmbunătățirea condițiilor în domeniul educației fizice.
- Construirea unei sere pentru îmbunătățirea calității lecțiilor de biologie.
Amenajarea teritoriului cu suprafața totală de 2,0019 ha.
Serviciile de consultanță includ elaborarea documentației de proiect și deviz pentru renovarea Blocului nr.1 cu amenajarea teritoriului adiacent de 2,0019 ha se va realiza în conformitate cu actele normative naționale, a conceptului școlii model și a ghidului de aplicare a acestuia.
Termenii de referință (TOR) pot fi accesați pe pagina web ONDRL: https://ondrl.gov.md/categorie/proiectul-eqip/achizitii-proiectul-eqip
Consultanții interesați trebuie să prezinte informația care demonstrează că ei sânt calificați pentru prestarea serviciilor indicate mai sus (Scrisoare de intenție cu specificarea obiectului pentru care aplică, Informație generală despre companie, Informații privind experiența ofertantului (proiecte implementate), altă informație relevantă.
Următoarele calificări minime și experiență sunt necesare și vor fi utilizate pentru evaluarea companiilor:
- Experiență generală a companiei de proiectare (40 puncte)
A1. Experiență în domeniul serviciilor de proiectare
A2. Cunoașterea tendințelor moderne de proiectare a mediilor, spațiilor de învățare (interior, exterior la clădiri, terenul adiacent) sau a proiectelor internaționale similare din Europa, alte țări
- Experiență Specifică (60 puncte)
B1. Contracte de valoare și complexitate similară (min. 2) pentru instituțiile educaționale (școli, licee, colegii, universități, centre educaționale etc.) cu documente de finalizare corespunzătoare (documente confirmative, poze, linkuri etc.).
Se atrage atenția consultanților interesați asupra secțiunii III, punctele 3.14, 3.16 și 3.17 din Regulamentul Băncii Mondiale privind achizițiile pentru debitorii IPF, ediția noiembrie 2020 ("Regulamentul privind achizițiile"), care stabilește politica Băncii Mondiale privind conflictul de interese.
Companiile de consultanță pot colabora cu alte companii pentru a-și îmbunătăți calificările, dar trebuie să indice clar dacă asocierea este sub forma unui parteneriat și/sau a unei subconsultanțe. În cazul unui parteneriat, toți partenerii din parteneriat vor fi responsabili solidar și în mod individual pentru întregul contract, dacă sunt selectați.
Companiile de consultanță vor fi selectate în baza procedurii de selectare bazată pe calificarea consultantului și în conformitate cu Regulamentul Băncii Mondiale.
Informații suplimentare pot fi obținute în timpul orelor de lucru, de la 09:00 la 16:00, la adresa de mai jos.
Expresiile de interes pot fi expediate la adresa de e-mail indicată mai jos până la 25 octombrie 2024, ora 17.00 (ora locală).
Adresa: Republica Moldova, mun. Chișinău,
bvd. Ștefan cel Mare și Sfânt 124, etajul 3, bir. 343
E-mail: proeqip@ondrl.gov.md
Persoana de contact: Natalia Belicov, Specialist achiziții UIP ONDRL EQIP
Nr. referință: MD-NORLD-446774-CS-CQS
TERMENI DE REFERINȚĂ
Pentru elaborarea documentației de proiect și deviz de renovare a
Liceului Teoretic „Mihai Eminescu” din municipiul Cahul
- INTRODUCERE
Ministerul Educației și Cercetării (MEC) din Republica Moldova prin proiectul de investiții „Îmbunătățirea Calității Educației”, în perioada 2023-2029, va îmbunătăți calitatea mediilor de învățare, inclusiv de infrastructură. În 15 licee din centre raionale vor fi realizate lucrări de renovare, ce vor servi drept exemplu de excelență a calității în educație. Oficiul Național de Dezvoltare Regională și Locală (ONDRL) este responsabil pentru renovarea și construirea instituțiilor educaționale din cadrul EQIP.
Acești termeni de referință vor asigura o comunicare și o înțelegere mai clară între toate părțile implicate pentru menținerea calității și conformității în cadrul proiectului „Îmbunătățirea Calității Educației”. Pe parcursul perioadei de execuție a lucrărilor de proiectare vor fi organizate întâlniri periodice de coordonare și monitorizare cu reprezentanții executantului, finanțatorului, ONDRL, MEC și beneficiarii.
Autoritatea contractantă: Oficiul Național de Dezvoltare Regională și Locală (ONDRL).
Scopul achiziției: contractarea serviciilor de elaborare a documentației de proiect și deviz în baza conceptul de școală-model[3] și ghidul de aplicare[4] a Ministerului Educației și Cercetării (MEC) pentru îmbunătățirea mediului de învățare pentru Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din str. Constantin Negruzzi nr. 143, municipiul Cahul.
Proiectul renovărilor este orientat spre atingerea următoarelor obiective în baza ghidului de implementare a conceptului de școală-model după cum urmează:
- Modernizarea spațiilor educaționale și a infrastructurii pentru îmbunătățirii condițiilor de studiu ce vor servi drept exemplu de excelență a calității în educație.
- Modernizarea multifuncțională a sălii festive.
- Modificarea cantinei în scopul separării elevilor din ciclul primar și cel secundar.
- Obținerea unui centru multifuncțional sportiv pentru îmbunătățirea condițiilor în domeniul educației fizice.
- Construirea unei sere pentru îmbunătățirea calității lecțiilor de biologie.
- Amenajarea teritoriului cu suprafața totală de 2,0019 ha.
- DESCRIEREA OBIECTULUI
Pe terenul Liceului Teoretic „Mihai Eminescu” din str. Constantin Negruzzi nr.143, mun. Cahul înregistrat cu număr cadastral 1701111.180 este amplasat un bloc (nr. 1).
Locație și dimensiuni ale terenului:
Amplasament: str. Constantin Negruzzi nr.143 municipiul Cahul
Domeniu: Public
Gestionarul proprietății: Liceul Teoretic „Mihai Eminescu”, mun. Cahul
Nr. Cadastral al terenului: 1701111.180
Suprafaţa: 2,0019 ha.
Modul de folosință: Pentru construcții.
Locație și dimensiuni ale obiectivului Blocul de studii nr.1:
Amplasament: str. Constantin Negruzzi 143 municipiul Cahul,
Domeniu: Nu este indicat
Gestionarul proprietății: Liceul Teoretic „Mihai Eminescu”, mun. Cahul prin Contract de Comodat Nr.7 din data de 06.12.2022 până la data de 01.12.2026.
Modul de folosință: Pentru construcții.
Nr. cadastral al clădirii: 1701111.180.01
Suprafaţa la sol: 1 857,44 m2.
Date despre clădire:
- Fundația – blocuri FS, zidărie din blocuri mici de calcar și beton armat;
- Pereți - zidărie din blocuri mici de calcar;
- Planșeu - din panouri prefabricate;
- Acoperiș – șarpantă cu învelitoare din țiglă metalică.
Sisteme inginerești:
- Rețeaua electrică exterioară necesită a fi reparată capital;
- Rețeaua de apă - centralizată, conectată la rețeaua orășenească
- Rețeaua de canalizare - centralizată, conectată la rețeaua orășenească
Caracteristicele tehnice:
- Numărul de nivele – 5 nivele și subsol (S+P+3E)
- Aria construită – 1 857,44 m²
- Suprafața totală inclusiv subsol, circa 9 287,20 m²
- Suprafața totală preconizată procesului educațional, cca 8 787,20 m²
- Suprafața totală planificată pentru încăperi tehnice, administrative și auxiliare, cca 500 m²
III. SARCINA DE PROIECTARE
Elaborarea documentației de proiect și deviz privind renovarea Blocului nr.1 cu amenajarea teritoriului adiacent de 2,0019 ha se va realiza în conformitate cu actele normative naționale, a conceptului școlii model și a ghidului de aplicare a acestuia.
În Planul General al teritoriului școlii vor fi indicate toate obiectivele instituției: blocurile de studii, clădiri, anexe, căile de acces și spațiile verzi, spațiile de recreație, centrul multifuncțional sportiv de tip deschis, sera, zonele de odihnă preconizate ciclului primar, gimnazial, liceal, teatrul de vară, clasa preconizată lecțiilor în aer liber.
Pentru obținerea unor construcții de calitate corespunzătoare sânt obligatorii realizarea și menținerea pe întreaga durată de existență a construcțiilor a următoarelor exigențe esențiale:
A - rezistență și stabilitate;
B - siguranță în exploatare;
C - siguranță la foc;
D - igienă, sănătatea oamenilor, refacerea și protecția mediului înconjurător;
E - izolație termică, hidrofugă și economie de energie;
F - protecție împotriva zgomotului;
G – utilizare sustenabilă a resurselor naturale.
- CERINȚE LEGALE ȘI REGLEMENTĂRI
La elaborarea fazelor de proiectare, întocmirii ofertei comerciale și elaborarea compartimentului de protecție a mediului și de accesibilitate a persoanelor/copiilor cu necesități speciale, Ofertantul și ca urmare Prestatorul se va ghida de următoarele acte normative:
- CUC 434/2023;
- Legea 721/1996 privind calitatea în construcții;
- Legea 163/2010privind autorizarea executării lucrărilor de construcție;
- G 361/1996 privind asigurarea calității în construcții;
- G 285/1996 cu privire la aprobarea Regulamentului de recepție a construcțiilor și instalațiilor aferente;
- Legea139/2018 cu privire la eficiența energetică;
- Legea 10/2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile;
- Legea 128/2014 privind performanța energetică a clădirilor;
- G 896/2016 pentru aprobarea Regulamentului privind procedura de certificare a performanței energetice a clădirilor și a unităților de clădiri;
- Regulamentul sanitar pentru instituțiile de învățământ primar, secundar și profesional tehnic.
La elaborarea documentației tehnice de proiect și a devizului de cheltuieli se va ține cont de următoarele Normative în construcții în vigoare:
Nr | Indicativ | Titlu |
1. | COD CUC Nr 434/2023 | Codul de urbanism și construcții. |
2. | NCM C.01.03:2017 | Proiectarea construcțiilor pentru învățământ general |
3. | NCM C.01.12:2018 | Clădiri și construcții publice |
4. | NCM C.01.06-2014 | Cerințe generale de securitate pentru obiectele de construcție utilizate și accesibile persoanelor cu dizabilități. |
5. | NCM M.01.01:2016 | Performanța energetică a clădirilor |
6. | NCM M.01.02:2016
| Performanța energetică a clădirilor. Metodologia de calcul al performanței energetice a clădirilor |
7. | NCM M.01.03:2016 | Eficiența energetică a clădirilor social-culturale |
8. | NCM M.01.04:2016
| Eficiența energetică a clădirilor rezidențiale, Performanța energetică a clădirilor, Metodologia de calcul al nivelurilor optime, din punctul de vedere al costurilor, ale cerințelor minime de performanță energetică a clădirilor și a elementelor acestora |
9. | NCM E 04.01:2017 | Protecția contra acțiunilor mediului ambiant Protecția termică a clădirilor |
10. | NCM A.07.02.2012 | Procedura de elaborare, avizare, aprobare și conținutul-cadru al documentației de proiect pentru construcții. |
11. | NCM A.07.02:2012/C2:2015 | Procedura de elaborare, avizare, aprobare și conținutul-cadru al documentației de proiect pentru construcții. Cerințe și prevederi principale. |
12. | NCM A.07.02.2012/A1:2017 | Procedura de elaborare, avizare, aprobare și conținutul-cadru al documentației de proiect pentru construcții. Cerințe și prevederi principale. |
13. | NCM G.01.02:2015 | Proiectarea și montarea instalațiilor electrice în clădirile locative și sociale |
14. | NCM A.09.02-2005 | Deservirea tehnică, Reparația și Reconstrucția clădirilor de locuit, comunale și social-culturale |
15. | NCM B.01.05:2019 | Urbanism. Sistematizare și amenajarea localităților urbane și rurale. |
16. | NCM C.01.04-2005 | Clădiri administrative. Norme de proiectare |
17. | NCM C.04.02:2017 | Iluminatul natural și artificial. |
18. | NCM E.03.01-2005 | Protecție împotriva incendiilor a clădirilor și instalațiilor. Terminologie. |
19. | NCM L.02.06-2012 | Norme de deviz pentru executarea lucrărilor de construcție-montaj pe timp friguros. |
20. | NCM E.02.02:2016 | Fiabilitatea elementelor de construcții și terenurilor de fundații. Principii de bază. |
21. | NCM E.03.02:2014 | Protecția împotriva incendiilor a clădirilor și instalațiilor. |
22. | NCM E.03.05-2004 | Instalații automate de stingere și semnalizare a incendiilor. Normativ pentru proiectare. |
23. | NCM G.03.03:2015 | Instalații interioare de alimentare cu apă și canalizare. |
24. | NCM-G.03.02-2015 | Rețele și instalații exterioare de canalizare |
25. | NCM G.04.10:2015 | Centrale termice. |
26. | NCM G.04.10:2015/A1:2019 | Centrale termice. |
27. | NCM G.04.07:2014 | Rețele termice. Instalații termice, de ventilare și condiționare a aerului. |
28. | NCM G.04.05:2016 | Instalații termice, de ventilare și condiționare a aerului. Surse autonome pentru alimentare cu căldură. |
29. | NCM A.07.06:2016 | Componența și conținutul compartimentului "Protecția mediului" în documentația de proiect. |
30. | NCM E 01.02:2019
| Acţiuni în construcţii. Regulament privind stabilirea categoriilor de importanţă a construcţiilor |
31. | NCM A 06.01-2006
| Protecția tehnică a teritoriilor, clădirilor și construcțiilor contra proceselor geologice periculoase. Date generale |
32. | NCM B 01.02:2016
| Sistematizarea teritoriului și localităţilor. Instrucţiuni privind conţinutul, principiile metodologice de elaborare, avizare şi aprobare a documentaţiei de urbanism şi amenajare a teritoriului. |
33. | NCM E 01.03-2005
| Instrucțiuni privind identificarea localităților afectate de procesele geologice periculoase |
34. | NCM G 02.01:2017
| Instalaţii electrice, de automatizare, semnalizare şi telecomunicații. Reţele (sisteme) de comunicații electronice, instalaţii de automatizare şi semnalizare pentru clădiri şi construcții. Prevederi de bază pentru proiectare și montare. |
35. | NCM E 03.03:2018 | Siguranța la incendii. Instalații de semnalizare și avertizare la incendiu. |
36. | NCM G 01.03:2016 | Instalații electrice. Dispozitive electrotehnice. |
37. | NCM G.03.01.2017 | Instalații și rețele de alimentare cu apă și canalizare. Stații de capacitate mică de epurare a apelor uzate comunale. |
38. | NCM B.01.06:2019 | Norme privind componența cadru a compartimentului ”Protecția mediului” în cadrul planurilor urbanistice” |
La elaborarea documentației tehnice de proiect și a devizului de cheltuieli se va ține cont de următoarele Coduri Practice în construcții în vigoare:
Nr | Indicativ | Titlu |
1. 1 | CP C.01.11:2018 | Clădiri și construcții publice, accesibile pentru persoane cu dizabilități. Reguli de proiectare. |
2. 2 | CP C.04.04-2012 | Proiectarea sistemelor de iluminat de siguranță în clădiri și construcții. |
3. 3 | CP C.01.09:2017 | Construcții plane, deschise pentru cultură fizică și sport. |
4. 4 | CP L.01.01-2012 | Instrucțiuni privind întocmirea devizelor pentru lucrările de construcție-montaj prin metoda de resurse. |
5. 5 | CP L.01.02-2012 | Instrucțiuni pentru determinarea cheltuielilor de deviz la salarizarea în construcții. |
6. 6 | CP L.01.03-2012 | Instrucțiuni cu privire la calcularea cheltuielilor de regie la determinarea valorii obiectivelor. |
7. 7 | CP L.01.04-2012 | Instrucțiuni privind determinarea cheltuielilor de deviz pentru funcționarea utilajelor de construcții. |
8. 8 | CP L.01.05-2012 | Instrucțiuni privind determinarea valorii beneficiului de deviz la formarea prețurilor la producția în construcții. |
9. 9 | CP L.01.13:2015 | Îndrumar metodic privind monitorizarea și calcularea prețurilor medii ale materialelor pentru construcții. |
10. 10 | CP-G.03.08-2020 | Proiectarea și construcția sistemelor exterioare de alimentare cu apă potabilă, cu un debit sub 200 m3 pe zi, p-u 3000 locuitori |
11. 1 | CP-E.04.05-2017
| Protecția contra acțiunilor mediului ambiant, Proiectarea protecției termice a clădirilor |
12. | CP-G.04.01-2002 | Certificatul energetic al clădirii |
13. | CP-M.01.01-2016 | Eficiența energetică a clădirilor rezidențiale, Auditul energetic al clădirilor |
14. 14 | CP E 01.04:2019
| Evaluarea nivelului de protecţie antiseismică a construcţiilor existente |
15. 15 | CP E 03.01:2019 | Siguranța la incendii Asigurarea rezistenței la foc a construcțiilor |
16. 16 | CP E 03.02.2018
| Siguranța la incendii. Metodologia elaborării compartimentului de proiect. ”Măsuri de asigurare a securității la incendiu și de efectuare a expertizei tehnice (audit de securitate la incendiu) a obiectului protejat”. |
17. 17 | CP G.03.07:2016
| Sisteme de epurare biologică naturală a apelor uzate comunale în filtre plantate cu macrofite (fitofiltre) |
18. 18 | CP C.01.02:2018
| Clădiri civile. Clădiri și construcții. Prevederi generale de proiectare cu asigurarea accesibilităţii pentru persoane cu dizabilităţi. |
19. 19 | CP C.01.10:2018
| Clădiri civile. Mediul locuibil cu elemente sistematizate, accesibile pentru persoane cu dizabilități. Reguli de proiectare. |
20. 20 | CP C.01.13.2018
| Clădiri civile. Mediu urban. Reguli de proiectare accesibile pentru persoane cu dizabilități. |
21. 21 | CP G.04.11:2013 | Instalaţii termice, de ventilare şi condiţionare a aerului. «Metodologia de calcul a pierderilor de căldură, a volumului neînregistrat de apă caldă, a pierderilor de apă caldă în sistemele comunale de alimentare cu apă caldă menajeră » «Partea 1 «Calculul pierderilor şi a volumului neînregistrat de apă caldă în sistemele comunale de alimentare cu apă caldă menajeră» |
- CERINȚE DE CALITATE ȘI PERFORMANȚĂ
La elaborarea documentației tehnice (Piese desenate, Memoriu explicativ) se va ține cont de conceptul de școală-model[5] și ghidul de aplicare[6] a Ministerului Educației și Cercetării.
La proiectarea spațiului școlar se va ține cont că mediul modern de învățare, fiind o combinație de mediu mental, social și fizic, va sprijini dezvoltarea elevului într-un elev independent și activ. Un spațiu școlar bun sprijină o abordare modernă a învățării. Sunt binevenite implementarea ideilor inovatoare si experimentale.
Asigurarea nivelului de calitate a proiectului și corespunderea cu cerințele din documentele normative în vigoare îi revine proiectantului. Astfel, proiectantul va efectua vizite în teren și consultări cu administrația instituțiilor de învățământ la care se execută proiectul.
Totodată, toată documentația de proiect și deviz vor fi supuse de către specialiști atestați în nume propriu pentru fiecare compartiment al proiectului elaborat (Legea 721/1996 Art. 13, alin. 2) și achitarea pentru serviciile de verificare a documentației de proiect și deviz să pune în seama Prestatorului de servicii sus menționate, costul fiind inclus în oferta financiară.
Conform prevederilor Legii nr.721 din 02.02.1996 ”Privind calitatea în construcții”, Codului de Urbanism și Construcții CUC 434/2023, cu modificările şi completările ulterioare, Prestatorul are următoarele obligații:
- să precizeze prin proiect categoria de importanță a construcției;
- să asigure prin proiecte şi detalii de execuţie nivelul de calitate esenţial prin respectarea reglementărilor tehnice;
- să prezinte documentația de proiect și deviz, proiectele elaborate specialiștilor verificatori de proiecte atestați în nume propriu şi să soluționeze neconformitățile şi neconcordanțele semnalate;
- să elaboreze caietele de sarcini şi instrucțiunile tehnice privind execuția lucrărilor;
- să includă și utilizeze materiale moderne şi de calitate înaltă în cadrul lucrărilor;
- să stabilească, prin proiect, lucrările care devin ascunse și fazele determinante;
- să stabilească modul de rezolvare a inexactităților apărute în execuție, din vina proiectantului, la construcțiile la care trebuie să asigure nivelul de calitate corespunzător cerințelor esențiale, precum şi urmărirea aplicării pe șantier a soluțiilor adoptate în documentația de proiect;
- să participe la întocmirea cărții tehnice a construcției şi la recepția lucrărilor executate;
- să răspundă la solicitările de clarificări formulate de ofertanți pe perioada desfășurării procedurii de achiziții publice (perioada de clarificări).
- CERINȚE TEHNICE MINIME
La Blocul de studiu nr.1 vor fi proiectate lucrările de reparație a rețelelor inginerești de alimentare cu apă, canalizare, termoficare, ventilare, electricitate, anti incendiare în sălile de clasă, coridoare, casa scării, blocuri sanitare, cantină, sala multifuncțională și sala sportivă.
Vor fi proiectate lucrările de reparații interioare la pardoseli, pereți și tavan în sălile de clasă, coridoare, casa scării, blocuri sanitare, cantină, sala multifuncționala și sălile sportive.
De asemenea, vor fi replanificate încăperile de studii cu respectarea normelor din conceptul de școală model de min.1,7 m2 pentru un elev. Sălile de studii vor fi proiectate pentru un număr de maxim 30 elevi sau în cazul de subgrupe de 15 elevi.
Vor fi proiectate săli, inclusiv multifuncționale, pentru lecțiile de educație tehnologică, educație incluzivă, muzică, artă, coregrafie, laboratoare, robotică, meșteșugărit, croitorie, seră etc. Sala pentru educația muzicală va fi proiectată cu o scenă, sală de studii și un spațiu pentru depozitarea instrumentelor muzicale și a echipamentului audio.
Sala festivă se va proiecta multifuncțională conform conceptului de școală model, dotată cu mobilier modular și o scenă mobilă, cu rețea Wi-Fi și sistem audio-video. O atenție deosebită trebuie acordată îmbunătățirii acustice în sala multifuncțională, sportivă, de muzică, de coregrafie, cât și pe coridoare/holuri.
În sălile destinate laboratoarelor de chimie, fizică și biologie se vor prevedea trasarea rețelei de apă și canalizare. Pentru laboratorul de chimie se va proiecta un sistem de ventilare separat.
Vor fi proiectate lucrările de reparație capitală în două sălile sportive, inclusiv grupurile sanitare, vestiarele și dușurile cu schimbarea rețelelor inginerești integral.
În subsol vor fi proiectate lucrări de reparație a rețelelor de alimentare cu apă, canalizare și termoficare, precum și reparația subsolurilor integral, a pardoselilor, pereților și tavanului.
La ultimul etaj (nr.3) va fi proiectat sistemul de ventilare și condiționare a aerului, precum și identificarea soluțiilor pentru asigurarea unui iluminat natural în sălile de clasă fără ferestre și în cele cu ferestre în tavan.
Pe coridoare și holuri vor fi proiectate zone de odihnă, jocuri, distracție, meditație, lectură pentru elevi, cu mobilier confortabil și echipament diversificat, dulapuri metalice pentru depozitarea lucrurilor personale a elevilor. În cazul în care dulapurile pentru depozitarea lucrurilor personale a elevilor nu sunt posibil de amplasat pe coridor, aceste vor fi amplasate în sala de studii (crescând suprafața sălilor de studii).
Va fi proiectat unul sau mai multe spații destinate pentru cadrele didactice, divizate în zonă de recepție (birou), spații pentru lucru (cu mini oficii) și o zonă de odihnă cu o chicinetă. Separarea zonelor poate fi, de exemplu, cu pereți de sticlă.
Sala consiliului elevilor trebuie să fie bine conectată cu zona comună.
Vor fi modernizate toate blocurile sanitare (WC, chiuvete/lavoare, dușuri) și vestiarele din blocurile școlii și cantină, fiind adaptate pentru persoanele cu vârstă și înălțime diferită, cu mobilitate redusă. Va fi prevăzut o cabină de WC pentru fete (în apropierea claselor liceale) cu duș igienic. De asemenea, WC pentru băieți vor fi dotate cu pisoare, iar în WC pentru fete se vor instala cutii pentru igiena menstruală.
La toate ferestrele din clase, cantină, coridoare și alte săli se va preconiza montarea aeratorilor după necesitate.
Se va proiecta un sistem de supraveghere video și de acces pe teritoriul instituției și în interiorul instituției, precum și rețeaua de internet prin cablu și wireless în fiecare clasă, sistemul anti incendiar, sistemul de semnalizare și informare (sonerie și radio central).
Este necesar de proiectat spațiii pentru amplasarea serverelor și a sistemelor de comunicații.
La intrare în clădire de preconizat (atât în interior cât și pe exterior) finisări de protecție contra noroiului.
Toate încăperile aflate în uz zilnic, inclusiv sălile comune, trebuie să primească lumină naturală (cu excepția încăperilor tehnice, auxiliare, etc.).
Se va proiecta executarea infograficii educative și intuitive, designul infografic zonal cu infografice de îndrumare.
Teritoriul adiacent va fi proiectat și reconstruit în zone/arii, în conformitate cu conceptul școlii model, care va include lucrări de reparații și proiectare a unui centru multifuncțional sportiv de tip deschis, diverse locuri de odihnă, spații verzi, spații de desfășurare a orelor în aer liber, împărțite pe zone pentru elevii din ciclul primar, gimnazial, liceal și pentru profesori, precum și un teatru de vară (amfiteatru).
Spațiile exterioare ale școlii vor fi proiectate împreună cu clădirea, ca să formeze un întreg formal și conceptual bazat pe principiile unei abordări moderne a învățării. Curtea școlii se va proiecta cu o varietate de activități atât pentru școala, cât și pentru comunitate. Se va proiecta un aspect arhitectural al infrastructurii, a echipamentelor exterioare și a formelor mici arhitecturale. Se va oferi un spațiu pentru tribuna stadionului, precum și spațiu pentru o sculptură arhitecturala.
Pe teritoriul adiacent vor fi proiectate lucrările de amenajare a tuturor căilor de acces pentru transport la cantină, trotuare și alte lucrări de amenajare a teritoriului. Căile de acces pe teritoriu se vor proiecta în dependentă de punctele de atracție si direcția fiziologică cea mai scurta. Soluțiile trebuie să promoveze un stil de viață activ sănătos și să conducă la preferința pentru moduri de deplasare ecologice. Accesul către teritoriu trebuie sa fie în siguranță, pentru mersul pe jos și cu bicicleta din toate direcțiile. Căile de acces pentru mașini și locurile de parcare ar trebui planificate astfel încât să nu se intersecteze cu căile de acces pietonal importante. Parcarea de biciclete trebuie proiectată sub un acoperiș lângă intrarea principală cu depozitarea lor, inclusiv cu suporturi pentru trotinete. De asemenea, vor fi prevăzute locuri de parcare pentru transportul școlar și angajații instituției. Acesta poate fi izolat cu un gard verde de alte zone, în special de zonele de odihnă și recreere a elevilor. Parcarea mașinilor va fi în afara vizibilității, pentru a impulsiona elevii și profesorii să folosească alte moduri de deplasare.
Centru multifuncțional sportiv de tip deschis, va fi proiectat în conformitate cu CP C.01.09:2017 Construcții plane, deschise pentru cultură fizică și sport și va avea o anexă pentru vestiare, WC, dușuri și tribune. Vor fi proiectate lucrări de construcție a unui stadion de fotbal cu piste de alergare, un stadion de baschet și volei, și câteva zone de forță (tip workout) pentru fete și băieți. Pe lângă orele de exerciții, terenurile sportive pot fi folosite prin acord și pentru alte activități școlare sau extrașcolare.
În zona verde, sub formă de parc, vor fi proiectate adăposturi de desfășurare a orelor în aer liber (foișoare cu capacitatea de 25-30 persoane), bănci pe alee și altele, care adițional pot fi folosite pentru uz comunitar.
Se vor proiecta locuri de învățare în aer liber: stații de cercetare a mediului (mori de vânt, paturi de grădină, sere, compostoare, stație de apă, stație meteo, stație de cercetare materiale, etc.).
Se vor proiecta posibilități de lecții de mișcare cu zone de viraj, exerciții de echilibru etc. și o rețea de poteci.
Zone de odihnă și recreere exterioară (pentru clasele primare) se va proiecta cu locuri de odihnă atât liniștite, cât și active. Soluțiile de echipamente de joc educative, mobilier exterior, bănci, foișoare (fără scaune și mese) vor fi rezistente la intemperii, durabile și să țină cont de caracteristicile de vârstă ale copiilor. Echipamentele zonelor nu ar trebui să indice exact cum să fie utilizate și să încurajeze creativitatea.
În zona de odihnă și recreere a elevilor din ciclul secundar (gimnaziu și liceu) va fi proiectat un teatru de vară (cel existent de reconstruit și modernizat), inclusiv în baza conceptului de școală-model și a ghidului de implementare al MEC.
Se va planifica o piață în fața intrării principale cu catarge (până la 4 piese) în așa fel încât să fie posibilă organizarea de evenimente festive.
Pe teritoriul adiacent instituției de învățământ vor fi proiectate lucrările de construcție a unei sere digitale pentru lecțiile de laborator la biologie cu conectare la rețele inginerești (electricitate, apă, canalizare și agent termic). Sera va fi proiectată cu spațiul pentru creșterea plantelor, un spațiu pentru depozitarea diferitor soluții (îngrășăminte, semințe) și un spațiu pentru instrumente și utilaje.
Zonele comune trebuie să permită atât mișcarea activă, cât și locurile de odihnă (de exemplu, colțurile și nișele liniștite în care să stea în așteptarea părinților sau autobuzului la sfârșitul zilei școlare).
La proiectarea zonelor de pe teritoriu, este necesar să se țină cont de oportunitățile de activitate ale comunității în afara școlii și de dorința APL-ului, de exemplu de a folosi complexul școlar ca loc de desfășurare a taberelor de vară, cercurilor sportive în afara școlii (sălile sportive, stadion și trasee de sănătate în utilizare activă).
La toate demisolurile vor fi proiectate lucrări de amenajare a copertinelor.
Nu se vor proiecta garduri pe teritoriul școlii. Totodată, se vor proiecta lucrări de reparație a gardului de pe perimetrul teritoriului instituției, care ar putea fi cu îngrădire verde cu o înălțime minima de 1,2 metri.
Lucrări de rețele inginerești exterioare vor fi proiectate ca lucrări de reabilitare a sistemului de alimentare cu apă și canalizare pe exterior, cu racordarea la sistemul central orășenesc. Vor fi proiectate lucrările de reparație a rețelelor de termoficare de la punctul termic până la punctul de racordare cu rețelele instituției.
Pe întreg teritoriul adiacent va fi proiectată o rețea de supraveghere video, un sistem de iluminare stradală de tip LED cu elemente fotovoltaice și senzori.
Sistemele de supraveghere video bazate pe IP (Internet Protocol) trebuie să fie instalate la intrare pe teritoriu și în clădire, iar accesul la datele furnizate va fi limitat la personalul autorizat. Pentru trasabilitate, accesarea datelor CCTV și ale supravegherii IP, va fi înregistrată într-un sistem electronic. Toate drumurile de pe terenul instituției și accesele pietonale vor fi iluminate pe timp de noapte. Terenurile sportive și cele de joacă vor fi iluminate în 2 faze: faza 1, iluminarea de serviciu (pază), și iluminare mai intensă, faza 2, pentru realizarea activităților sportive. Iluminarea perimetrală pentru pază se va asigura cu becuri LED cu elemente fotovoltaice și senzori de mișcare. Pentru selectarea tipului pilonilor și a corpurilor de iluminat stradal în mod obligatoriu se va face simulare în softul iluminatului și doar după stabilirea corespunderii cerințelor normate se va purcede la instalarea sistemului.
Incluziune. La elaborarea Proiectului tehnic, compania de proiectări trebuie să ia în considerare și să furnizeze un raport privind abordarea tehnică și financiară fezabilă pentru accesul universal. Accesul universal înseamnă acces neîngrădit pentru persoane de toate vârstele și capacitățile, care trebuie încorporat în proiectarea obiectivelor noi și revizuit pentru facilitățile existente. Vor fi proiectate minimum: intrarea în curtea școlii, inclusiv pentru persoanele în scaune cu rotile, un bloc sanitar fără praguri la parter în blocul 1 și la centrul sportiv exterior conform Codurilor Practice naționale CP C.01.02:2018, CP C.01.10:2018, CP C.01.11:2018, CP C.01.13:2018 și Normativului NCM C.04.02:2017 Spații adecvate vârstei și diferențiate (NCM C.01.03:2017). La executarea planurilor tehnologice de mobilare a tuturor sălilor de clasă trebuie luate în considerare căi de deplasare ale elevilor cu nevoi speciale.
La primul etaj, intrările și ieșirile din clădire, sălile de clasă, biblioteca și alte încăperi, vor fi proiectate fără praguri pentru a permite accesul copiilor cu necesități speciale în conformitate cu principiile accesului universal.
Reziliență. O școală este considerată sigură și rezilientă atunci când îndeplinește standardele minime de asigurare a calității pentru școli ale Ministerului Mediului și următoarele cerințe:
Rezistență seismică adecvată: conformitatea clădirilor școlare cu nivelul de rezistență seismică prevăzut în Eurocodul 8, Normele de construcție din Moldova (Norme în construcții Moldova sau NCM) NCM C.01 .03:2017, CP E.01.04:2019 și NCM E.02.02:2016; rezistență la furtuni (NCM E.01.02:2019, NCM E.02.02:2016, NCM A.06.01-2006, NCM A.06.01-2006); rezistență la inundații (NCM B.01.02:2016, NCM E.01.03-2005).
Sisteme de încălzire și răcire adecvate și corespunzătoare. Reglementările prevăd temperaturi interioare și niveluri de umiditate pentru sezoanele calde și reci pentru a asigura confortul și sănătatea ocupanților clădirii (NCM E.04.01:2017, NCM G.04.05:2016).
Siguranța împotriva incendiilor. Asigurarea că clădirile școlare au sisteme de detecție și avertizare a incendiilor, sisteme de stingere a incendiilor (cum ar fi sprinklerele) și căi de ieșire adecvate pentru a asigura evacuarea rapidă (NCM E.03.02-2014, NCM G.02.01:2017, NCM E.03.03:2018, NCM E.03.05-2004, CP E.03.01:2019, CP E.03.02:2018).
Sisteme de siguranță electrică adecvate (NCM G.01.02:2015, NCM G.01.03:2016, NCM G.02.01:2017).
Calitate adecvată a aerului și ventilație. Sălile de clasă îndeplinesc cerințele privind nivelurile de CO2 și asigură un flux de aer și o circulație suficiente pentru a reduce transmiterea bolilor respiratorii (NCM C.01.03:2017, pag.24-26). Temperatura de calcul a aerului și rata schimbului de aer în sălile de clasă, cabinete, laboratoare cu geamuri cu sticlă obișnuită va fi de 18 ℃ iar schimbul de aer multiplu într-o oră refulare/aspirație de 20 m3/h per 1 om. Temperatura de calcul a aerului și rata schimbului de aer în atelierele de artă, sala festivă, sălile de muzică, de coregrafie, sport cu geamuri cu sticlă obișnuită și cu geamuri cu sticlă rulantă va fi de 15 ℃, iar schimbul de aer multiplu refulare/aspirație într-o oră de 20 m3/h per 1 om. Temperatura de calcul a aerului și rata schimbului de aer în sălile de clasă, cabinete, laboratoare cu geamuri cu sticlă obișnuită și cu geamuri cu sticlă rulantă va fi de 18 ℃, iar schimbul de aer multiplu refulare/aspirație într-o oră de 20 m3/h per 1 om.
Apă și sanitație adecvate și corespunzătoare. Școlile dispun de instalații WASH interioare cu capacitate adecvată și acces la apă curentă (NCM G.03.01:2017, NCM G.03.02:2015, NCM G.03.03:2015, CP G.03.07:2016). Suprafața blocurilor sanitare pentru elevi va fi calculată de minim 0,2 m2 pentru o singură persoană. Blocurile sanitare se vor proiecta separat băieți și fete. În componența grupurilor de closet pentru fete se va prevedea o cabină pentru igiena personală a femeii. Pentru personalul de instruire, de regulă, se prevăd două blocuri sanitare, inclusiv o cabină pentru igiena personală a femeilor. În blocurile sanitare preconizate persoanelor cu dizabilități, lavoarele, spălătoarele și chiuvetele vor fi instalate la o distanță de la perete de cel puțin 200 mm. Pentru persoanele cu necesități speciale/dizabilități trebuie să fie aplicate vase WC cu înălţimea de la pardoseală până la partea de sus a scaunului nu mai mică de 0,45 m şi nu mai mare de 0,60 m. Este preferabil să se utilizeze dispozitive cu înălţime variabilă. În absenţa unui rezervor a vasului de WC pentru scurgere trebuie să fie prevăzut un sprijin suplimentar pentru spatele persoanei cu dizabilităţi. În clădirile instituţiilor predestinate pentru vizitatorii cu dizabilități și cu copii, în componenţa camerei de baie se recomandă să fie prevăzute semicabine pentru copii, utilitate cu vase de WC pentru copii. Temperatura de calcul a aerului și rata schimbului de aer în blocurile sanitare cu geamuri cu sticlă obișnuită va fi de 18 ℃ iar schimbul de aer multiplu refulare/aspirație într-o oră de 25 m3/h per 1 pisoar.
De asemenea, o școală rezilientă are acces la sisteme de avertizare timpurie în caz de dezastre hidrometeorologice, aplică informațiile privind clima și riscurile de dezastre, desfășoară în mod regulat exerciții de urgență și activități de pregătire pentru situații de urgență, poate utiliza școlile ca centre de evacuare și desfășoară alte activități, cum ar fi sensibilizarea.
Sustenabilitate. O școală durabilă dispune de măsuri pentru a atenua schimbările climatice și a se adapta la acestea și dispune de operațiuni și întreținere durabile. În soluțiile arhitecturale, se vor planifica soluții prietenoase cu natura, care îmbunătățesc rezistența la climă, cum ar fi acoperișurile verzi, sistemele de colectare a apei pluviale, reciclarea materialelor etc. În spațiul exterior, vor fi folosite și soluții bazate pe natură, cum ar fi pavaje permeabile la apă, locuri pentru depozitarea apei pluviale, amenajări bogate în diferite specii de arbori, arbuști și flori etc.
Se vor utiliza materiale durabile și prietenoase mediului ca materiale de construcție și finisare, dacă este posibil reutilizarea materialele din construcțiile demolate (de exemplu, în soluții pentru spațiul exterior).
Eficiență energetică. Clădirile trebuie să îndeplinească sau să depășească standardele minime de eficiență energetică (CP G.04.01-2002, NCM M.01.01:2016). Principalele obiective în urma măsurilor de eficiență energetică vor fi reducerea consumului de energie și a costurilor pentru energia, reducerea impactului asupra mediului, securitatea energetică, reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.
Exploatarea energiei regenerabile. Clădirile, acolo unde este posibil, utilizează energie regenerabilă pentru a sprijini atingerea obiectivelor CND ale Moldovei (CP G.04.11-2013, CP M.01.01:2016, NCM M.01.02:2016). Principalele obiective privind energia regenerabilă pentru clădirile publice și acordarea de sprijin pentru integrarea sistemelor de energie regenerabilă, cum ar fi panourile solare, pompele de căldură geotermale, sistemele geotermale de încălzire a apei, sisteme de încălzire a apei prin panouri solare cu tuburi vidate.
Zero deșeuri. Conștientizare și sisteme pentru reducerea deșeurilor și creșterea reciclării, reutilizării și recuperării produselor (NCM B.01.05:2019, NCM B.01.06:2019).
Bine întreținute. Școlile dispun de fonduri suficiente pentru a asigura funcționalitatea continuă și de operare și mentenanță. Dacă este fezabil, economiile de eficiență energetică pot fi aplicate pentru a aduce îmbunătățiri suplimentare în direcția sustenabilității.
Note: Volumele de lucrări de facto în cea ce privește aria suprafețelor interioare/exterioare, pentru toate compartimentele solicitate la obiectiv, se vor executa prin măsurări la fața locului.
Lucrările civile care ar putea determina achiziționarea de terenuri sau relocarea involuntară nu sunt eligibile pentru finanțare în cadrul proiectului (lucrările de proiectare trebuie planificate în consecință).
Proiectul trebuie elaborat în limitele terenurilor aflate în folosință permanentă de către autoritățile locale sau de către stat și nu trebuie să treacă pe teren privat.
- CERINȚELE DE CALIFICARE
Criterii pentru lista scurtă:
- Experiență generală a companiei de proiectare (40 puncte)
A1. Experiență în domeniul serviciilor de proiectare.
A2. Cunoașterea tendințelor moderne de proiectare a mediilor, spațiilor de învățare (interior, exterior la clădiri, terenul adiacent) sau a proiectelor internaționale similare din Europa, alte țări.
- Experiență Specifică (60 puncte)
B1. Contracte de valoare și complexitate similară (min. 2) pentru instituțiile educaționale (școli, licee, colegii, universități, centre educaționale etc.) cu documentele de finalizare corespunzătoare (documente confirmative, poze, linkuri etc.).
Cerințe de calificare a experților:
- Firma de proiectare trebuie să aibă o echipă calificată pentru a îndeplini misiunea, care include următorul personal calificat cu cel puțin 5 ani de experiență de lucru în următoarele domenii:
- Specialist în elaborarea documentației de amenajare a teritoriului. Domeniul de atestare: Amenajarea teritoriului 1.
- Specialist în proiectarea construcțiilor civile. Domeniul de atestare: Arhitectură 3 a, b.
- Specialist în proiectarea construcțiilor civile, construcțiilor industriale și agrozootehnice, consolidării construcțiilor. Domeniul de atestare: Rezistența construcțiilor 4 a, b, d.
- Specialist în proiectarea instalațiilor și rețelelor interioare de alimentare cu apă și canalizare, instalații și rețele exterioare de alimentare cu apă, canalizare și instalații de epurare. Domeniul de atestare: Alimentare cu apă și canalizare 5 a, b.
- Specialist în proiectarea instalațiilor și rețelelor electrice de tensiune joasă. Domeniul de atestare: Alimentare cu electricitate 7 b.
- Specialist în proiectarea instalațiilor și rețelelor interioare de ventilare, climatizare și dotări cu încălzire. Domeniul de atestare: Dotări cu încălzire, ventilare și climatizare: 8 a, b.
- Specialist în proiectarea instalațiilor de automatizare. Domeniul de atestare 9.
- Specialist în proiectarea rețelelor și instalațiilor de telecomunicații. Domeniul de atestare 10.
- Specialist în proiectarea măsurilor de protecție contra incendiilor, deflagrațiilor și intruziunilor din exterior și a măsurilor de protecție anticorozivă a rețelelor subterane. Domeniul de atestare: Protecția contra incendiilor, intruziunilor și coroziunilor 11 a, b.
- Specialist în elaborarea devizelor de cheltuieli în construcții. Domeniul de atestare: Elaborarea devizelor de cheltuieli pentru lucrările de construcții și restaurare 12 a.
- Managerul de proiect trebuie să aibă cel puțin 5 ani de experiență în conducerea echipei și în utilizarea programelor digitale specializate.
Pentru a confirma cerințele de calificare solicitate, compania trebuie să prezinte certificate de calificare, contracte finalizate, CV-uri și orice alte documente de confirmare, care se consideră a fi relevante.
VIII. DURATA DE ELABORARE A PROIECTULUI
Durata serviciilor de proiectare pentru Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din mun. Cahul este de până la 240 (două sute patruzeci) zile calendaristice din momentul semnării contractului.
- CERINȚE DE RAPORTARE ȘI ARANJAMENTE INSTITUȚIONALE
Managerul de proiect (liderul echipei) a companiei contractate va raporta inginerului Unității de Implementare a Proiectului "Îmbunătățirea Calității Educației" (EQIP) al Oficiului Național de Dezvoltare Regională și Locală din Chișinău. Managerul de proiect a companiei contractate va supraveghea procesul de prestare a serviciilor de elaborare a documentației de proiect și deviz pentru renovarea Liceului Teoretic „Mihai Eminescu” din mun. Cahul și va gestiona realizarea contractului.
Beneficiarul (ONDRL) va oferi companiei contractate suportul și informațiile necesare pentru realizarea sarcinilor.
X. LIVRABILE
Documentația finală prezentată va fi:
- Documentația de proiect și deviz se va oferi beneficiarului pe suport de hârtie a câte 5 (cinci) exemplare pe compartimente separate, pe blocuri și teritorii (2 copii color cu ștampile umede şi 3 copii alb-negru).
- Documentația de proiect și deviz, după verificarea de către verificatorii atestați în nume propriu, se va prezenta scanat în format PDF, digital/electronic în format DWG și digital/electronic în mape KOS.
- Documentația de deviz (formularul 1, 3, 5, 7 și 9) se va prezenta în format electronic (5 exemplare în Word).
Documentația inițială prezentată va fi:
- Conceptul proiectului aprobat de Beneficiar, ONDRL, MEC, Comisia de evaluare ONDRL EQIP;
- Tema de proiectare aprobată de ONDRL, MEC, Comisia de evaluare ONDRL EQIP;
- Prospecțiuni topo-geodezice;
- Prospecțiuni tehnico-geologice (doar pentru construcții noi sau reconstruite);
- Planuri de releveu în format DWG;
- Planul General aprobat de Beneficiar și Comisia de evaluare ONDRL EQIP.
- Raportul de audit energetic pentru toată clădirea (Blocul 1).
Conținutul-cadru al documentației de proiect și deviz prezentate va fi în volum complet, în corespundere cu cadrul legal național, fiind divizat pe compartimente separate, blocuri și teritorii. Astfel, fiecare compartiment, bloc și teritoriu va conține:
- Memoriu explicativ, inclusiv volumul de protecție a mediului și accesibilitatea persoanelor cu necesități speciale;
- Soluţii arhitecturale (SA);
- Interiere (IA);
- Construcţii din beton armat (CBA);
- Încălzirea, ventilarea şi condiţionarea aerului (IVC);
- Reţele interioare de alimentare cu apă şi canalizare (RAC);
- Reţele exterioare de alimentare cu apă şi canalizare (REAC);
- Rețele termice (interioare și exterioare) (RT);
- Automatizarea încălzirii, ventilării şi condiţionării aerului (AIVC);
- Iluminatul electric exterior (IEE);
- Iluminatul electric interior (IEI);
- Automatizare electrică pe interior și exterior (AE)
- Alimentarea cu energie electrică (AEE);
- Automatizarea rețelelor de comunicații electronice (ARCE) (internet prin cablu, Wifi, sonerie și radio central, supraveghere video, iluminat electric pe interior și exterior);
- Rețele de comunicații electronice (RCE) (internet prin cablu, WiFi, sonerie și radio central, supraveghere video, iluminat electric pe interior și exterior);
- Protecţie împotriva fulgerelor (PT);
- Semnalizarea de incendiu şi pază (SIP) (inclusiv accesul pe teritoriu și în instituție);
- Măsuri de asigurare a securității contra incendiilor (MASI);
- Reţele exterioare de alimentare cu energie electrică (REAE);
- Reţele interioare de alimentare cu energie electrică (RIAE);
- Eficiență energetică (EE);
- Organizarea lucrărilor de construcţii (OLC);
- Design peisagistic;
- Termeni de referință pentru lucrări de construcție, procurări și materiale de construcție;
- Raport de verificare /Aviz de verificare a proiectului de execuție pe compartimente separate;
- Raport de verificare /Aviz de verificare a documentației de deviz.
- DECLARAȚIE DE CONFIDENȚIALITATE
Toate datele și informațiile primite în scopul realizării prezentei sarcini trebuie tratate în mod confidențial și urmează să fie utilizate numai în legătură cu executarea acestor Termeni de referință. Toate drepturile de proprietate intelectuală care decurg din executarea acestor Termeni de referință vor aparține ONDRL. Conținutul materialelor scrise obținute și utilizate pe parcursul realizării prezentei sarcini nu poate fi divulgat nici unei terțe părți fără autorizația scrisă prealabilă exprimată a ONDRL.
- ELIGIBILITATE
Consultantul va trebui să fie eligibil conform Regulamentului Băncii Mondiale privind achizițiile[7].
XIII. INFORMAȚII SUPLIMENTARE
- Exemple de școli Estoniene din perioada sovietică, renovate recent:
https://tartu.ee/et/uudised/tartu-annelinna-gumnaasiumi-uuenenud-koolimaja-avab-uksed
http://www.conarte.ee/projekt/tallinna-saksa-gumnaasium/
- Exemple de școli Estoniene noi:
https://salto.ee/projects/paide-state-high-school/
https://arhitektmust.ee/tood/pelgulinna-riigigumnaasium
https://salto.ee/projects/viljandi-state-high-school/
https://www.threeplusone.ee/work/narva-estonian-school/
https://salto.ee/projects/rakvere-state-high-school/
- Ghid de proiectare estonian: https://issuu.com/eestiarhitektideliit/docs/eal_changing-learning-spaces_190x257mm_eng
- Exemplu a cerințelor tehnice RKAS pentru sălile de clasă: https://nouded.rkas.ee/ruumikaardid/sisu/139-klassiruum
- Introducere a analizelor spațiale de către un birou de proiectare din Estonia: https://www.b210.ee/koolimajad/
- Broșura despre explorarea spațiilor în timpul mișcării: https://www.b210.ee/koolimaja.pdf
- Pagina web Școlile în mișcare: https://www.liikumakutsuvkool.ee/ (este rețeaua susținută de programele de stat estoniene și europene, unde oamenii de știință și alți parteneri precum arhitecții lucrează împreună cu școlile pentru a susține activitatea fizică în timpul zile de școală)
http://www.amhold.ee/index.php?id=6&show=archive&item=598
- Exemple de proiecte de execuție a școlilor Estoniene: https://pilv.hm.ee/index.php/s/fRz0SNvvgkAYzYd
[1] https://mecc.gov.md/sites/default/files/anexa_2_omec_198_din_2024_concept_scoala_model.pdf
[2] https://mecc.gov.md/sites/default/files/anexa_1._omec_nr._434_din_29.03.2024_ghid_de_aplicare_si_implementare_a_conceptului_scolii_model.pdf
[3] https://mecc.gov.md/sites/default/files/anexa_2_omec_198_din_2024_concept_scoala_model.pdf
[4]https://mecc.gov.md/sites/default/files/anexa_1._omec_nr._434_din_29.03.2024_ghid_de_aplicare_si_implementare_a_conceptului_scolii_model.pdf
[5] https://mecc.gov.md/sites/default/files/anexa_2_omec_198_din_2024_concept_scoala_model.pdf
[6]https://mecc.gov.md/sites/default/files/anexa_1._omec_nr._434_din_29.03.2024_ghid_de_aplicare_si_implementare_a_conceptului_scolii_model.pdf
[7] https://pubdocs.worldbank.org/en/178331533065871195/Procurement-Regulations.pdf?_gl=1*1e3u83s*_gcl_au*NzUyNzc1NTU4LjE3MjQyMzMzMDk